Berita terkini yang harus dibaca oleh semua pengunjung:

LATEST:

Grab the widget  IWeb Gator

Monday, September 21, 2009

HARI RAYA DAN JALAN RAYA



Hari Raya , Kemalangan Jalan raya dua kembar sinonim yang selalu didengari dan ditatap dimedia cetak elektronik. Setiap kali Hari Raya maka Jalan raya akan disebut sama kerana rakyat marhain sering menggunakannya. Raya pertama tahun ini, selesai solat sunat idilfitri kami beraya dikampung Kuala Pahang tempat aku dibesarkan sehingga tamat form 5.
Aku tak hendak cerita pasal raya sangat ni..tapi fokusnya pada jalan raya atau lebuhraya Tun Razak dari Segamat ke Kuantan . Sebelum bermulanya Hari Raya kempen Jalan raya kedengaran disana-sini oleh tok-tok menteri dan pihak-pihak yang berkenaan. Saban tahun laporan statistik kemalangan maut dicatatkan dan dihebohkan. Polis , JPJ dan berbagai agensi menguatkuasakan undang-undang Jalan raya. Papan tanda yang mana usang diganti atau dicat baru. Kilometer yang tinggi dikurangkan had kelajuan. Ini semua usaha bagi mengatasi kadar kemalangan di Jalan raya.
Tapi apakah pihak KERAJAAN sedar atau pun tidak mereka menyediakan Jalan Raya maut untuk rakyat marhain khususnya di kawasan timur semenanjung Malaysia .
Dengan keadaan Jalan yang tidak rata serta di tampal sana-sini, sempit amat bahaya kepada pengguna dan menakutkan ditambah ketidak selesaan. Penunggang motosikal antara yang berisiko tinggi akan ‘maut’ apabila berada di Jalan raya.
Bagi aku yang menggunakan kenderaan buatan Malaysia - rupa-rupanya Jalan raya kita ini tidak sesuai dengan kenderaan buatan sendiri. Lainlah mereka yang elit memacu honda, toyota dan nissan mewah. Aku dapat rasakan perjalanan 100 km lebih itu memeritkan, ‘bergelombang’ kata anak aku yang sedang pregnant....
Kenapa ya...Kerajaan tidak menyediakan Jalan yang lebih selesa dan selamat untuk rakyatnya? Apakah kerajaan tak cukup duit? Atau rakyat kena berkorban duit ringgit untuk membaikpulih kenderaan masing-masing setiap kali kembali dari kampung halaman?
Persoalan , jawapan dan tanda soal atau kesimpulan rakyat khususnya pemandu dipersalahkan tidak harus berbangkit lagi....Beto-beto-beto....kata IPIN & UPIN.

No comments:

Post a Comment

Bekalan Ke Akhirat

Bekalan Ke Akhirat

Kalendar Islam