Berita terkini yang harus dibaca oleh semua pengunjung:

LATEST:

Grab the widget  IWeb Gator

Monday, July 4, 2011

BERSIH - KITA SEBENARNYA TELAH MENANG, MEREKA TERPAKSA GUNA TALIAN HAYAT


Oleh: WFAUZDIN NS

JIKA ditanya kepada semua penyokong Perhimpunan BERSIH, adakah mereka bersetuju untuk membatalkan perhimpunan BERSIH yang dijadualkan pada 09 Jul ini semata-mata kerana tekanan atau ugutan dari puak penentang BERSIH, sudah pasti mereka semua akan menjawab TIDAK. Tetapi, jika ditanya adakah perlu dibatalkan Perhimpunan BERSIH selepas kita mendapat nasihat dari DYMM YDP Agung, maka tentulah jawapannya bercampor baur.

Secara peribadi, di peringkat ini BERSIH sebenarnya sudah memenangi dari segi moral kerana kita mampu bertahan sehinggakan ke peringkat Istana di mana kita bagaikan `ditelan mati mak, diluah mati bapak'. Apa pun, saya berpendapat semangat BERSIH harus dikekalkan walaupun akhirnya kita mengambil keputusan taat kepada Raja.

Cadangan yang harus diambil kira oleh Penganjur BERSIH sekiranya Perhimpunan BERSIH `terpaksa' dibatalkan adalah dengan kita menggantikan dengan Perhimpunan Mega dan Ceramah Mega di Stadium Shah Alam pada tarikh yang sama beserta pakaian Kuning BERSIH yang sama. Sejurus selepas ceramah, BERSIH akan menghantar wakil untuk menyerahkan memorandum ke Istana.

Program tersebut mesti diadakan demi untuk `menjaga hati' semua penyokong BERSIH yang telah bersedia untuk ke KL. Ianya juga adalah satu isyarat bahawa BERSIH tetap komited untuk memperjuangkan 8 tuntutan tersebut dan kita boleh buktikan kepada pihak yang anti BERSIH (kotor?) bahawa kita sebenarnya telah `berjaya'. Walaupun kita tahu lebih awal, sekiranya perhimpunan tersebut dibatalkan, berkumandanglah media pencacai menyiarkan berita `Perhimpunan BERSIH tidak mendapat sambutan rakyat'.

Justeru itu, tiada pilihan lain momentum ini mesti dikekalkan dengan pendekatan lain. Kita cabar pihak berkuasa untuk memberikan jaminan bahawa sekiranya perhimpunan ini ditukarkan ke Stadium Shah Alam, mereka harus berani memberikan kebenaran dan tidak cuba menganggunya lagi. Terpulang kepada PERKOSA, Patriot (Pakturut?) atau Pertubuhan Silat Pulut yang lain untuk berhimpun samada bersama kita di dalam stadium mahu pun di luar stadium.

Kita tunggu keputusan pihak Penganjur BERSIH yang dikatakan akan mengadap Ke Bawah DYMM YDP Agung selepas ini. Apa yang pasti, satu kemenangan moral buat kita kerana akhirnya pihak mereka terpaksa menggunakan `talian hayat' mereka yang terakhir. /wfauzdin.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Bekalan Ke Akhirat

Bekalan Ke Akhirat

Kalendar Islam