Berita terkini yang harus dibaca oleh semua pengunjung:

LATEST:

Grab the widget  IWeb Gator

Sunday, November 8, 2009

SEMINAR POLITIK PAS- TIDAK ADA LAGI RAHSIA DALAM PAS..



Saya tidak hendak membuat apa-apa ulasan berhubung resolusi atau yang diperdebatkan dalam Seminar PAS hari Sabtu lalu kerana kita bukannya orang yang layak untuk membuat ulasan , sekadar menjadi ahli dan pimpinan peringkat cawangan. Namun kekadang dalam hati ini tergerak juga untuk menulis sedikit apa yang patut...semoga yang terbuku dihati dapat diluahkan dalam bentuk tulisan didunia tanpa sempadan sekarang.

Saya juga hairan kalau masa dulu-dulu PAS apabila membuat sesuatu seminar, konvesyen , mesyuarat agong atau lain-lainnya yang ruang lingkupnya membincangkan perkara dalaman parti pastinya 'RAHSIA'. Sehinggakan ahli diperingkat cawangan hatta jawatankuasa peringkat cawangan pun tidak boleh masuk dan tahu apa yang dibincangkan kerana ditakuti bocor dan dikentahui pihak lawan.

Tetapi kini saya lihat dan umum mengentahui tiada lagi 'SECRET' dalam PAS. Apa-apa saja boleh diperbincangkan secara terbuka tidak kira ianya strategi maupun keaiban dalam parti. Kenapa jadi begini? Apakah kerana sikap terbukaan PAS menyebabkan tidak ada lagi 'SECRET' kepada umum?

Atau 'SECRET' hanya peringkat bawahan saja? Janganlah kerana sikap keterbukaan kita menyebabkan musuh mengambil kesempatan keatas kelemahan kita.

Bagi saya siapa saja yang bercakap atau mengulas atau mengkritik tentang PAS sekiranya benar ianya jujur kerana sayangkan Parti Islam yang satu-satunya ada di Malaysia ini, tidak bolehkah dibuat dalam perjumpaan bersama pimpinan peringkat Pusat? Aturkan pertemuan tertutup!!! Nah disana luahkan apa yang terbuku dihati dan diminda agar permasalahan tersebut dapat diselesaikan peringkat atasan sahaja, kerana jika benar 'Persoalan besar yang 'gah' kini adalah pimpinan tertinggi'( Jika benarlah apa yang dikata ).

Sebagai orang kerdil dalam jemaah saya amat tidak berkenan apa yang berlaku sekarang...baik siapa saja , Doktor ke pensyarah ke...selagi dianya tidak mengikat diri dengan jemaah, pandangannya kita boleh dengar tapi jangan duk cari pasal berbalah sama sendiri. Jika semua orang boleh bercakap dan dibenarkan bercakap tentang PAS tidak mustahil PAS tidak lagi dipandang sebagai parti politik yang mampu menggantikan UMNO satu hari nanti kerana orang luar duk komen tentang dalam rumah kita sedangkan kita hanya duk susun kerusi meja dalam rumah tapi orang luar dengar kita berkelahi dalam rumah ( Mengambil sedutan kata-kata TG HJ Hadi di muktamar lalu...)

Mungkin orang akan kata saya ni ahli yang primitif dalam PAS, sekarang zaman global..Ingat kita bukan hanya sebuah pertubuhan dakwah !!tapi juga sebuah parti politik dan sebuah gerakan Islam..Takkan tidak ada rahsia dalam PAS!!? Nak bincang masalah keluarga pun orang luar pun patut tahu....!!!!

Kadang-kadang pening jugak mikirkan masalah ini....antara 'RAHSIA DAN DIRAHSIAKAN'mana satu patut jadi 'Rahsia' ? Mungkin Al fadhil Ustaz Din Ketua DPPP boleh tolong ulas...

No comments:

Post a Comment

Bekalan Ke Akhirat

Bekalan Ke Akhirat

Kalendar Islam